Calatorii

La pas prin Roma

Roma este pe lista mea de mult prea mult timp,  odată cu facultatea, unde am învăţat mult mai multe lucruri despre Cetatea Eternă. Roma a devenit o lecţie de istorie pe care o înveţi vizitând-o la pas. Aici am găsit mai mult de două mii de ani de civilizaţie care şi-au pus amprenta asupra oamenilor din lumea întreagă. Acesta este oraşul care se dezvăluie diferit fiecăruia dintre noi, în funcţie de cum suntem noi, ce aşteptări sau cunoştinţe avem sau ce ne dorim. Roma este oraşul fântânilor impresionante, ale pieţelor înconjurate de clădiri dintr-o altă epocă, oraşul obeliscurilor, a basilicilor, a clădirilor care au rezistat timpului şi al istoriei unei civilizaţii din care şi noi facem parte.

Noi am zburat de la Londra la Roma şi am aterizat pe aeroportul Fiumicino. Dacă decideţi să fiţi comozi şi să traversaţi oraşul până la hotel în taxi este extrem de scump. Noi am găsit o companie numită Shuttle care oferă curse cu autocarul de la aeroport în câteva zone cheie din Roma pentru aproximativ 5 euro. Noi am coborât la staţia Vatican şi nu am mers mai mult de zece minute până la hotel. Cumva am fost norocoşi să ne aflăm chiar în mijlocul oraşului şi nu am plătit prea mult pentru toată aventura.

Pentru că am ajuns prima dată la Roma cu Scott şi pentru că era prima vacanţă a noastră, am decis că vrem să ne relaxăm, să nu lungim şi mai mult cozile, să mergem cât de mult putem şi să fim cât mai nonconformişti. Ce-i drept, am ajuns la Roma la începutul lui martie şi am avut parte de mai multe zile ploioase decât în Londra dar asta nu ne-a oprit, în special pentru faptul că hotelul nostru se afla la nu mai puţin de două minute de fostul Palat de Justiţie din Roma şi la de cinci minute de castelul Sant’Angelo. Hotelul se numeşte Diplomatic şi am avut şi micul dejun asigurat în regim de bufet. Camera nu a fost imensă dar având în vedere că ştiam că nu vom petrece prea mult timp înăuntru a fost mai mult decât ok. Personalul a fost foarte amabil şi am vorbit mult cu o româncă angajată acolo.

Ca un pont, având în vedere că se apropie lună martie, în data de 8 martie italienii sărbătoresc, de asemenea, Ziua Internaţională a Femeii, aşadar oferă intrarea gratuită femeilor, atât în Roma cât şi în restul Italiei, la anumite obiective turistice. De asemenea, începând din anul 2014 există o iniţiativă în vigoare numită “Duminica la muzeu” unde fiecare persoană poate intra gratuit în anumite muzee în prima duminică a fiecărei luni. Printre obiectivele care fac parte din proiect amintesc: Coloseumul, Castelul Sant’Angelo, Galeria Borghese, Băile Caracalla, Galeria Naţională de Artă Antică, s.a. În ultima duminica a fiecărei luni, exceptând Crăciunul şi Paştele, intrarea este gratuită la Muzeul Vaticanului.

Foarte important de ştiut, este faptul că pe lângă ceea ce plătiţi pentru hotel atunci când rezervaţi orice cameră, este faptul că în momentul în care ajungeţi la respectiva locaţie, sau la final de sejur, depinde cum vă înţelegeţi cu cei de la recepţie sau de politica locaţiei respective, veţi plăti 2-3 euro de persoana pe zi. Aceasta este o taxă de oraş pe care fiecare locaţie de cazare o percepe pentru a putea susţine oraşul cu tot ceea ce înseamnă administraţie, curăţenie, renovare, etc. Nu ştiu cât de reale sunt investiţiile având în vedere că există zeci de gropi în asfalt, gunoiul, uneori, nu este ridicat cu zilele iar din cauza aceasta e posibil să aveţi anumiţi companioni care aleargă care încotro noaptea pe străduţele înguste.

La Vatican, care era la un sfert de oră de noi, am văzut doar Basilica San Petro și Piaza San Petro, unde accesul este gratuit dar merită din toate punctele de vedere. Noi am ajuns destul de târziu şi ne-am învârtit în cerc în jur de jumătate de oră pentru că nu prea găseşti personal care să îţi spună ce coadă este pentru ce anume. Nu am stat foarte mult la coadă, totuşi iar faptul că am ajuns în interior şi am putut vedea grupul sculptural Pietà al lui Michelangelo, care te lasă fără cuvinte, a fost mai mult decât as fi sperat.

Ca un pont, am descoperit în Vatican acest restaurant numit Pastasciutta care serveşte diferite feluri de paste. Pastele sunt produse chiar de către personalul angajat şi sunt foarte accesibile ca preţ. Eu am plătit pentru pastele cu sos de roşii şi mirodenii cam 4 euro dar pentru o porţie destul de generoasă. Pentru cină, de obicei mergeam destul de aproape de Palatul de Justiţie unde există un local numit Box şi unde poţi alege să umpli o cutie de carton, medie sau mare, cu tot felul de preparate. Poţi alege paste sau poţi combina diferite feluri de cârnaţi, preparate din pui, cartofi, legume s.a. Cutia medie era 5 euro iar cea mare 8 euro. Pentru noi era mai mult decât suficient. La partea de pizza nu cred că am fost cei mai inspiraţi însă ştim ce să căutăm în viitor. Trebuie să ştiţi, dacă decideţi să mâncaţi în centrul oraşului ca unele restaurante percep taxa de masă sau tacâmuri, ceea ce înseamnă un fel de taxa pentru personalul care te serveşte. Aşadar, nu trebuie să laşi nicio atenţie la final pentru că unele locuri au acea sumă inclusă în nota de plată finală. Peste drum de hotel, am găsit acest local american numit T-bone Station unde am mâncat burgeri şi cea mai bună gelato cu negrese din Roma şi am urmărit un meci de fotbal dintre Arsenal şi Milan.

Aveţi mare grijă pe străzile Romei, vânzătorii ambulanți sunt peste tot. Prețurile sunt exorbitante aşa că nici măcar nu încercaţi. Refuzați  vehement şi plecaţi cât mai repede de lângă ei. Vor încerca să vă pună obiecte în braţe sau să vă urmărească ca să cumpăraţi ceva. De asemenea, în zona Coloseumului, noi am dat de un tip din Craiova costumat în gladiator şi nu este singurul. Sub masca amuzamentului, vor încerca să vă oblige să faceţi poză cu ei şi să vă ia bani buni pentru aşa ceva. Noi am scăpat ieftin pentru că i-am spus că sunt din acelaşi oraş.

Cu siguranţă voi mai scrie câteva articole despre Roma pentru că sunt mult prea multe de zis şi de făcut acolo ca să nu îi dedic măcar câteva capitole. Cât despre voi, aş fi extrem de interesată de părerile voastre despre Roma dacă aţi vizitat-o. Dacă v-aţi dori să o vizitaţi, cam cum ar arăta traseele voastre sau care sunt must-urile pe care le aveţi în minte? Voi reveni, curand, La pas prin Roma.