Săptămâna Bloggeruui Biciclist – A doua parte

                     

  Dragi prieteni, asa cum va povesteam in ziua precedenta, aici, am luat parte la initiativa lansata de Bike2Work ce încurajează companiile să-și îndemne angajații să vină la birou cu bicicleta în săptămâna 1-7 iunie 2015 când s-a desfăşurat săptămâna bloggerului biciclist.
  Iniţial, mă alăturasem proiectului cu încă doi prieteni ardeleni dintre care numai unul a dus la capăt provocarea, Lăpuştea Ioan. Ce-i drept, având o bicicletă mai mult decât perfectă pentru a se deplasa cu ea oriunde, el chiar a mers la serviciu zi de zi pe bicicletă, atât în săptămâna bloggerului biciclist cât şi săptămâna aceasta şi cu siguranţă va merge şi în viitor.
  Asa cum mi-am facut eu temele de acasăIonuţ, si-a instalat aplicaţia I`velo pentru Android și iOS deoarece voia să fie la curent cu tot ceea ce contorizează aceasta în timpul mersului pe bicicletă. Spre deosebire de mine, el a pus la muncă mai des şi mai cu spor aplicaţia, călătorind des în centru şi la serviciu. Totuşi, spre deosebire de Craiova, în Cluj există extrem de multe piste pentru biciclişti pentru că acolo, după maşini şi autobuze, cele mai utilizate mijloace pentru deplasare, sunt bicicletele.
  De asemenea, am aflat că în Cluj poţi închiria biciclete gratuit prin intermediul unei bănci, doar cu buletinul. Nu am aflat pentru cât timp poţi, deşi înţelesesem ca turiştii le închiriază şi o zi întreagă până la închiderea băncii pentru a vizita oraşul. Ce-i drept, sigur voi profita şi eu de acest avantaj la următoarea vizită în Cluj din august.
  Pentru că telefonul lui este mult mai performant decât al meu, în cazul său aplicaţia s-a comportat exemplar şi Ionuţ este extrem de încântat de ea, promiţând să o folosească şi de acum înainte pentru a păstra în amintire toate drumurile realizate cu ajutorul bicicletei de care este atât de mulţumit.
   Pe unde s-a plimbat dragul meu prieten? Păi, în afară de drumul obişnuit către serviciu care nu este prea palpitant sau presărat cu locuri despre care să vorbeşti şi anume distanţa scurtă între cartierul Mănăştur şi magazinul Cora, s-a plimbat din Mănăştur spre gara din Cluj Napoca. Un traseu lung pe care găsim tot felul de atracţii care, cel puţin mie, îmi dau o stare de nostalgie pentru că m-am plimbat de multe ori pe acest traseu, fie cu treabă fie pentru că îmi plăcea să văd oraşul.
    În primul rând, primul important obiectiv pe care l-a bifat în drumul său, este Parcul Babeş. A fost înfiinţat între anii 1930-1932 de către eminentul om de ştiinţă, pedagog şi mare iubitor al sportului, prof. univ. dr. Iuliu Haţieganu, rector al universităţii clujene. În memoria unicului său fiu, care a murit la vârsta de opt ani şi din dăruire pentru sănătate, acesta a finanţat atât din venituri proprii, cât şi din subscripţie publică, întreaga lucrare. Realizat sub atenta observare şi îndrumare a rectorului prof. dr. Iuliu Haţieganu, Parcul Sportiv, situat de-a lungul Someşului, în zona de vest a municipiului Cluj-Napoca, se întinde pe o suprafaţă de 25 ha, oferind atât tinerilor, în special studenţilor, cât şi altor persoane indiferent de vârstă, posibilitatea de a face sport, mişcare sau pur şi simplu o plimbare în natură. În discursul său vizionar pentru acele vremuri din 21 octombrie 1931, Iuliu Haţieganu promova idei generoase cu privire la rolul educaţiei fizice: „educaţia fizică este ramura cea mai importantă a igienei pozitive, parte integrantă şi indispensabilă a culturii generale… Educaţia fizică… înseamnă năzuinţa omului cult spre sănătate, singura chezăşie a unei vieţi fericite”. Proiectul iniţial al parcului a fost premiat la „Expoziţia de arhitectură sportivă” de la Jocurile Olimpice din Berlin (1936) cu medalia de bronz.

  Al doilea obiectiv, Primăria oraşului Cluj Napoca. Palatul Primăriei din Cluj, inițial sediu al Comitatului Cluj, este un monument istoric și de arhitectură construit la sfârșitul secolului al XIX-lea pe strada Mănășturului, în prezent str. Moților nr. 1-3. Edificiul, operă a arhitectului Ignác Alpár, se găsește pe lista monumentelor istorice.
   Mergând pe Memorandumului, sau Memo cum o alinta prietenii :D, ajungând în centrul oraşului, trece pe lângă Piaţa Unirii. Actuala Piață a Unirii a constituit miezul orașului medieval Cluj, grupat în jurul Bisericii Sf. Mihail. Zidurile cetății medievale delimitează centrul istoric al orașului. Piața este cea mai mare ca dimensiune (cca. 220m pe 160m) din vechile piețe aflate în centrul și sud-estul Europei. Există piețe de dimensiuni mai mari, dar acestea s-au format mult mai târziu.

    Trecând de Piaţă Unirii, pe traseul realizat de Ionuţ, ajungem în Piaţa Mihai Viteazul. Piața Mihai Viteazul este una dintre principalele piețe ale orașului Cluj-Napoca. Inițial piața se numea István Széchenyi, din 1919 numele i-a fost schimbat în Mihai Viteazul, în amintirea domnitorului care a înfăptuit prima unire a principatelor românești. În ultima parte a secolului XIX, aici a fost mutată piața de mărfuri a orașului și s-a construit o cale ferată destinată transportului de oameni și marfă care mergea până în această piață. După o serie de accidente calea ferată a fost desființată în 1902. În perioada anilor ’50 au fost construite o serie de blocuri, inclusiv cel cu fostul cinematograf Republică, actualul cinematograf Florin Piersic; acestora li s-a adăugat ulterior hala agroalimentară; o serie de case au fost demolate. 
    La finalul traseului şi mergând pe strada Horea, Ionuţ a ajuns în zona gării din Cluj Napoca. Gara centrală din Cluj-Napoca se află pe Magistrala CFR 300 și Magistrala 401. Prin intermediul acesteia, orașul Cluj-Napoca este conectat cu majoritatea localităților din România, dar și cu Budapesta. Această gară a fost modernizată conform standardelor internaționale de calitate împreună cu alte gări din țara.
   Pentru că este pasionat de biciclete şi abia apoi de ciclism, Ionuţ a fost mult mai încântat decât mine în decursul acestui experiment din care am învăţat amândoi. Aplicaţia I’velo este extrem de utilă pentru fiecare pasionat de ciclism şi cu siguranţă va fi instalată de mult mai mulţi oameni în următoarea perioadă. 
  Mi-ar plăcea să existe mai multe asemenea iniţiative lăudabile. De asemenea, faptul că şi bloggerii şi cititorii sau prietenii noştri au constituit echipe frumoase şi omogene, este, de asemenea, un motiv de bucurie şi recunoştinţa. Cred că astfel de proiecte pot sparge barierele dintre oameni şi ne permit să rămânem umani, să fim parte din societate şi din echipe de oameni pasionaţi de diferite lucruri care pot oricând să înveţe unii de la alţii.
   În final, aş vrea să îi mulţumesc surorii mele pentru că nu m-a lăsat singură în traseul meu prin oraş, lui Ionuţ pentru că a acceptat să facă parte din echipa mea, BlogalInitiative  pentru minunata campaniei şi Bike2work pentru că au decis să ne responsabilizeze altfel în ceea ce priveşte sănătatea noastră şi protejarea mediului înconjurător.
  Sper că v-am trezit interesul şi vă veţi alătura iniţiativei în orice perioadă a anului. Am primit o mulţime de comentarii de la prieteni, cunoştinţe şi oameni cu care am luat abia atunci contact. 
  Spor la pedalat, dragi suflete şi o seară frumoasă şi fructuoasa în continuare!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest