Profesionale

Excursie pe meleaguri elene

Când eram copil am ajuns la Jocurile Olimpice care se desfăşurau în 2004 în Atena. Este adevărat, am vizitat câteva dintre cele mai importante atracţii turistice ale oraşului şi m-am bucurat de cât de animat era cu acea ocazie. Am două regrete, însă: Primul este acela că nu am cumpărat decât una dintre cele două mascote ale evenimentului (Încă sunt un pic copilăroasă, nu daţi cu roşii) şi al doilea că nu ştiam mai multe despre Grecia la vârsta aceea. Cel mai probabil aş fi ştiut să apreciez mai mult Acropole, Teatrul lui Dionysos, Muzeul de ceramică tradiţională greacă, s.a.
Şi ce ar fi viața omului fară Vacanțe Speciale? De fapt, mi-ar plăcea să organizez o mică vacanţă împreună cu o mână de prieteni în minunata ţară elena din mai multe motive. Majoritatea prietenilor mei sunt plecaţi din ţară şi mi-ar plăcea să vedem o zonă neutră în care să uităm de grijile de acasă sau de faptul că peste câteva zile se vor reîntoarce la muncă. De altfel, Grecia este o zonă în care preţurile nu sunt atât de piperate pe cât s-ar crede. Nu erau în 2004 când am fost eu şi nu sunt nici acum iar plajele lor sunt apreciate de turiştii care poposesc acolo. Numai eu ştiu oameni care au fost de o mulţime de ori în Thasos şi sunt la fel de încântaţi de acea zonă, de exemplu.
Dar eu vreau istoria şi cultura pentru care Grecia este atât de cunoscută. Vreau să înţeleg cum s-a dezvoltat această civilizaţie, să urmăresc construcţiile despre care am învăţat la istoria artei, să dau culoare vaselor de ceramică ce şi-au pierdut-o odată cu timpul şi prietenii mei sunt mai mult decât încântaţi când le mai povestesc câte un detaliu despre această zonă. Şi vreau să merg cu metroul, din nou, pentru că în Grecia subteranul este un fel de muzeu în miniatură. Sunt vase din ceramică expuse, tăbliţe cu tot felul de confruntări care spun povestea oraşului, statuete dintre cele mai diverse şi îţi dă acea senzaţie plăcută de respect pentru istorie şi de păstrare a culturii.
Să facem un tur al întregului oraş ar fi o adevărată lecţie pentru fiecare dintre noi. Vreau să ajungem în zona veche a oraşului, Monastiraki, pe care eu am văzut-o fugitiv pentru bazarul pe care îl adăposteşte în prezent dar şi pentru Muzeul Kyriazopoulos pentru a face cunoştinţă cu trecutul oriental al zonei. Să ajungem la Acropole pentru a vedea cele 21 de vestigii care adăpostesc o colecţie de bogaţii impresionante ale culturii şi civilizaţiei elene. Pentru că nu cuprinde doar partenonul, ci şi alte obiective de o importanţă covârşitoare a acestei civilizaţii pentru umanitate. De aici va fi extrem de simplu să coborâm în Plaka, cartierul de la poalele Acropolelui unde se găsesc importante puncte demne de vizitat cum ar fi Colecția de ceramică Kyriazopoulos ori Muzeul de Artă Populară Grecească.
Îmi amintesc, clar, când am ajuns eu în Grecia că am avut posibilitatea să achiziţionăm un bilet pentru şase obiective turistice iar preţul era destul de mic. Eu am plătit undeva la 6 euro, fiind copil, dar şi elevii şi studenţii se bucurau de aceleaşi facilităţi indiferent de ţara de origine. Un bilet întreg costa 12 euro dar consider că merită cu prisosinţă banii pentru că am vizitat, atunci, Acropole, Agora, Forumul Roman cu Turnul Vânturilor, Templul lui Zeus Olimpianul, Biblioteca lui Hadrian şi Kerameikos şi Teatrul lui Dionysos. Ca un mic secret, când făceam trecerea spre teatru, exista o zonă organizată cu fibră optică într-un mecanism destul de interesant pe lângă care treceai şi acesta reacţiona ca într-un cântec. Mi-a amintit de acei maeştri care îşi trec degetele peste pahare de diferite mărimi pentru a crea sunete diverse. Cred că în aceeaşi manieră funcţiona şi acel mecanism. Ţin minte că eram vrăjită.
Ce nu am ajuns să văd în Atena, deşi îmi doresc de mult timp, este Pireul, portul Atenei care pare un oraş în sine mai ales că ne poate facilita accesul către insule, spre Creta mai bine zis. Şi pentru că nu vreau să ne rezumăm la capitală, cred că ar fi o alegere inspirată să ajungem în Creta, într-unul dintre circuitele turistice despre care am tot citit şi pe care le-am tot analizat cât să îmi dau seama cum pot organiza un tur în care să ne familiarizăm şi cu partea aceasta a istoriei Greciei.
Şi nu m-am înşelat pentru că şi Creta este extrem de ofertantă în ceea ce priveşte obiectivele turistice. Muzeul de Arheologie din Heraklion este mai mult decât interesant în acest sens. Desigur, principala atracţie a zonei nu trebuie ratată şi anume Palatului Regal minoic de la Knossos, în special pentru că întregul sit de la Knossos are undeva la 75 de hectare. Cel mai mare munte din creta este Idi, de asemenea de neratat la fel ca şi Vârfurile Munţilor Lefka Ori pentru zăpada care îi acoperă mare parte din an. Ştiu că insulă este împărţită în patru zone de interes Chania, Rethimno, Heraklion şi Lasithi aşa că ne putem lua mai mult timp pentru acestea, ca să ne bucurăm de tot ceea ce are insula de oferit.
Avem nevoie doar de puţină nebunia specifică vârstei, curiozitatea pe care o posedăm cu toţii şi suntem gata de drum prin minunata şi fermecătoarea zonă elenă. Restul ţine de noi, entuziasmul nostru şi ceea ce urmează să ne surprindă în Grecia.
Articolul răspunde provocării lansate în cadrul competiţiei SuperBlog.